Domů Blog

Dovoz hliníku do Číny v září vzrostl o 2,2%

0

Dovoz hliníku do Číny v září vzrostl o 2,2% oproti předchozímu měsíci. Ukázaly to v pondělí údaje celní správy. Omezení domácí výroby pro problémy s energiemi udržuje totiž silná poptávka po dovozu kovu ze zahraničí.

Dovoz surového hliníku a výrobků, mezi které patří primární kov i surový legovaný hliník, do Číny se v září zvýšil na 252.921 tun z 247.547 tun v srpnu, ale byl o 28,9% nižší než ve stejném období předchozího roku.

Čína dovezla v roce 2020 rekordní množství hliníku v reakci na rychlé oživení poptávky po zmírnění pandemie nového koronavirus. Právě toto oživení otevřelo takzvané arbitrážní okno a umožnilo příliv levnějšího kovu ze zahraničí.

Dovoz však zůstává iv tomto roce vysoký, protože nedostatek energií vede k omezení energeticky náročné výroby hliníku v Číně, která je největším spotřebitelem tohoto kovu na světě. Pondělní údaje ukázaly také, že primární těžba hliníku v Číně v září klesla již pátý měsíc v řadě.

Za devět měsíců do konce září 2021 vzrostl import hliníku do Číny meziročně o 14,2% na 2,275 milionu tun, informovala celní správa.

Dovoz bauxitu, hliníkové rudy se zvýšil v září meziročně o 0,3% na 8,34 milionu tun, ale oproti srpnu klesl o 4,1%.

Produkce oceli v Číně klesla v září na téměř tříleté minimum

0

Denní produkce oceli v Číně klesla v září na téměř tříleté minimum. Příčinou je energetická krize a restrikce vlády s cílem omezit smog a emise CO2.

Jak uvedl v pondělí čínský statistický úřad, Čína vyprodukovala v září 73,75 milionu tun oceli oproti srpnové úrovni 83,24 milionu tun. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku to představuje pokles o 21,2%.

Vycházeje z oficiálních údajů agentura Reuters přepočítala, že denní produkce oceli dosáhla v září 2,46 milionu tun. Ve srovnání se srpnem to znamená pokles o 8,6% a nejnižší objem produkce oceli v zemi od prosince 2018.

Od začátku roku dosáhla produkce oceli v Číně 805,89 milionu tun. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku to znamená růst o 2%. Jak však Peking slíbil, za celý rok by Čína neměla překročit loňský objem produkce oceli, který dosáhl rekordních 1,065 miliardy tun.

Diamanty byznysu 2021: Vyšel žebříček nejlepších malých a středních firem

0

Na 13. předávání cen, které se uskutečnilo v Pezinská Palace Art Hotel, získalo ocenění dvanáct firem ve čtyřech regionech: západní Slovensko, střední Slovensko, východní Slovensko a Bratislava. Výsledky aktuálního ročníku ukázaly skutečnou pestrost podnikatelského prostředí na Slovensku, když každá z dvanácti oceněných firem zastupovala jiný byznys sektor. Organizátory ocenění jsou magazín Forbes a private equity investor Enterprise Investors.

V Bratislavě dlouhodobě kralují IT firmy
V Bratislavě nejrychleji a nejzdravější rostl celosvětově úspěšný herní developer, firma PIXEL FEDERATION, která obsadila 1. pozici v žebříčku již potřetí (2015, 2018, 2021). Druhou pozici v bratislavském regionu obsadil výrobce společnost Compass Europe a třetí pozici vývojář a výrobce kamerových a optických systémů, společnost Ximenes.

Na západním Slovensku dominují výrobní firmy
Jednotkou v žebříčku na západním Slovensku se stala nitranská společnost PHARMAGAL-BIO, významný slovenský výrobce veterinárních imunologických přípravků, který se specializuje na výzkum, vývoj a výrobu virových a bakteriálních vakcín. Dvojkou žebříčku se stal vývojář a výrobce ekologických kompresorů, společnost EKOM z Piešťan a třetí pozice patří výrobce čistíren odpadních vod Aquatec VFL z Dubnice nad Váhom.

V středoslovenském regionu je jednotokou on-line marketingová firma
V středoslovenském regionu nejvyšší v žebříčku umístila společnost hyper ze Žiliny, která vyvíjí řešení pro klienty z celého světa v oblasti online marketingu, lead generation, SEO a dalších segmentech. Na druhém místě se výsledky umístila společnost Tempo Kondela z Tvrdošína, která se zabývá malo- a velkoobchodem v segmentu nábytku. Třetí pozice patří rodinné firmě Gevorkyan z Vlkanové, která vyvíjí a vyrábí kovové komponenty technologiemi práškové metalurgie.

Lídrem žebříčku na východě je distributor zahradní techniky
Společnost Czech Trend Export – Import ze Sobrance se z loňské 3. pozice v žebříčku posunula na lídra na východním Slovensku. Od roku 1992 se společnost vypracovala ve střední Evropě mezi největší distributory a prodejce zahradní techniky. Druhá pozice patří firmě VEDOS z Lipian nad Torysou, která podniká v oblasti nákladní přepravy. Třetí pozici získala společnost HORTI, která se zabývá dovozem, balením a distribucí čerstvého ovoce a zeleniny.

Speciální cenu Inovativní firma roku získala společnost hyper a ocenění Restart roku získala společnost Gevorkyan.

USA předběhla Čínu a získala největší podíl na světové těžbě Bitcoinu

0

USA předběhly Čínu a získali největší podíl na světové těžbě Bitcoin. Ukázaly to v pondělí údaje, které zveřejnilo britské Cambridgeské centrum pro alternativní peněžní prostředky (Cambridge Centre for Alternative Finance).

Čínské úřady začátkem tohoto roku zakázaly těžbu virtuálních jmen, což způsobilo, že se těžba Bitcoin zastavila a přesunula do zahraničí.

Čínský podíl na výkonu počítačů připojených k globální bitcoinovej síti, známé jako „hash rate“, do července klesl na nulu ze 44% v květnu, ukázaly údaje Cambridgeské centra.

USA mají nyní největší podíl na těžbě známé digitální měny, přičemž na konci srpna dosáhly přibližně 35,4% z celosvětové hash rate. Následovaly Kazachstán a Rusko, dodaly britští experti.

Ford investuje v Británii do výroby komponentů pro elektromobily

0

Americká automobilka Ford investuje v přepočtu zhruba 270 milionů eur do výroby komponentů pro elektrická vozidla v Británii. Oznámila to firma v pondělí s tím, že s výrobou by chtěla začít do tří let.

Automobilka uvedla, že do svého závodu ve městě Halewood nedaleko Liverpoolu plánuje investovat celkem 230 milionů liber (272,62 milionu eur). Závod by měl po transformaci vyrábět ročně přibližně 250.000 elektrických pohonných jednotek, přičemž výroba by se měla spustit přibližně v polovině roku 2024. Americká firma již dříve informovala, že do roku 2030 chce v Evropě produkovat pouze elektrická vozidla.

Investici podle agentury Reuters podpoří i britská vláda, a to prostřednictvím fondu určeného na transformaci automobilového sektoru Automotive Transformation Fund. Cílem je i udržet pracovní místa. V závodě pracuje přibližně 500 lidí a jak řekl prezident Fordu pro Evropu Stuart Rowley, po transformaci by měl závod zaměstnávat přibližně stejný počet lidí.

I když je investice Fordu pro Británii velmi dobrou zprávou, podle irského deníku The Irish Times je její objem zhruba třetinový ve srovnání s plánovanou investicí pro závod Fordu v Kolíně nad Rýnem. Investice pro tento závod dosáhne přibližně 1 miliardu USD (861,9 milionu eur).

Přesto je to další investice do britského automobilového sektoru, který se po rozhodnutí Britů opustit Evropskou unii obával odchodu zahraničních výrobců. V červenci však novou investici v Británii oznámil japonský Nissan a krátce po něm i Stellantis. Ten informoval, že jeho závod Vauxhall v Ellesmere Port bude vyrábět elektrické dodávky.

Stát si půjčil ve třech aukcích státních dluhopisů 900 miliónů

0

Stát ve třech aukcích státních dluhopisů (ŠD) akceptoval nabídky investorů v hodnotě 324 milionů eur. Informovala o tom Agentura pro řízení dluhu a likvidity (Ardal).

V konkurenční části aukce ŠD splatných 9. října 2030 byl akceptován poptávka na úrovni 76 milionů eur, přičemž celková poptávka se pohyboval na hodnotě 317 milionů eur. Minimální akceptovaný výnos do splatnosti se pohyboval na úrovni 0,0383% p. a., průměrný byl na hodnotě 0,0610% p. a. a maximální na úrovni 0,0700% p. a.

V takzvané konkurenční části aukce ŠD splatných 17. června 2024 dosáhl akceptovaný poptávka úroveň 144 milionů eur, při celkovém poptávce 309 milionů eur. Minimální akceptovaný výnos do splatnosti činil -0,6099% p. a., průměrný byl na hodnotě -0,5719% p. a. a maximální ve výši -0,5646% p. a.

Ardal dodala, že v konkurenční části aukce ŠD splatných 21. dubna 2036 akceptovala poptávka investorů na úrovni 104 milionů eur, přičemž celková poptávka se pohyboval na úrovni 473 milionů eur. Minimální akceptovaný výnos do splatnosti dosáhl úrovně 0,5298% p. a., průměrný 0,5353% p. a. a maximální dosáhl úrovně 0,5399% p. a.

Britští podnikatelé se obávají, že problémy s dodávkami potrvají další rok

0

Britští podnikatelé se obávají, že problémy s dodávkami surovin a komponentů potrvají nejméně další rok. Ty přitom brzdí zotavování britské ekonomiky z pandemie nového koronavirus. Ukázal to průzkum společnosti Deloitte mezi finančními řediteli předních britských firem.

Centrální banka (Bank of England, BoE) se pokouší vyhodnotit, jak dlouho bude trvat současné vysoké tempo růstu inflace. V průzkumu Deloitte více než polovina finančních ředitelů uvedla, že inflace spotřebitelských cen bude io dva roky stále nad úrovní 2,5%.

V srpnu přitom BoE ve své prognóze předpověděla, že míra inflace bude o dva roky jen mírně nad 2%, přičemž v následujících měsících dosáhne 4%.

Britskou ekonomiku však i nadále sužuje nedostatek dodávek, se kterým zápasí i ostatní ekonomiky na celém světě, a také nedostatek personálu v důsledku zpřísnění imigračních pravidel po brexite.

Očekává se tak, že BoE zvýší úrokové sazby poprvé od začátku pandemie buď později v tomto roce, nebo začátkem příštího roku 2022.

Společnost Deloitte dále zjistila, že finanční ředitelé předpovídají v následujících 12 měsících největší růst provozních nákladů v 14-leté historii průzkumu.

Rekordně vysoký podíl finančních ředitelů plánuje také zvýšení kapitálových výdajů. To je dobrá zpráva pro premiéra Borise Johnsona, který tento měsíc vyčítal zaměstnavatelům, že upřednostňují práci migrantů před investicemi na zvýšení produktivity.

Ian Stewart, hlavní ekonom Deloitte, se domnívá, že důvodem investic je negativní vliv pandemie a brexitu na britskou ekonomiku, jakož i přechod na obnovitelné zdroje energie.

Na průzkumu, který se uskutečnil ve dnech od 20. září do 4. října, se zúčastnilo 92 finančních ředitelů, přičemž 18 z nich bylo z firem zahrnutých do akciového FTSE 100 a 32 do akciového indexu FTSE 250.

V separátní zprávě Stephen Phipson, šéf skupiny britských výrobců Make UK, žádá vládu premiéra Johnsona, aby po napjatých vztazích v souvislosti s brexitom přestala přistupovat k podnikům jako ke „vnitřním nepřítelem“.

„V současnosti v průmyslu panuje pocit, že vláda stále bojuje v ostatní válce a považuje firmy za vnitřního nepřítele,“ řekl Phipson. „Podniky se pohnuly dopředu a vláda se musí také.“

Naléhavě proto vyzval britského ministra financí Rishiho Sunaka, aby v rámci rozpočtu, který má představit 27. října, oznámil novou průmyslovou strategii včetně rozšíření dvouletých daňových investičních pobídek a dalších opatření na stimulaci digitálních a ekologických investic.

Inflace v Itálii zrychlila v září mírněji, než se čekalo

0

Míra inflace v Itálii se v září zrychlila, rozsah zrychlení však byl o něco mírnější, než uváděl předběžný odhad. Přesto byl růst spotřebitelských cen nejvýraznější téměř za devět let. Poukázali na to konečné údaje italského statistického úřadu.

Meziroční míra inflace dosáhla v Itálii v září 2,5%, zatímco v srpnu se spotřebitelské ceny zvýšily o 2%. Předběžné údaje však poukazovali na inflaci na úrovni 2,6%. I přes mírnějšímu růstu cen ve srovnání s předběžným odhadem je to však nejvýraznější meziroční míra inflace od listopadu 2012.

Pod zrychlení růstu spotřebitelských cen se podepsaly zejména energetické produkty, jejichž ceny vzrostly v září o 20,2%. Směrem vzhůru posunuli inflaci i náklady na dopravu. Ty se ještě v srpnu o 0,4% snížily, v září však zaznamenaly růst o 2%. Mírně vzrostly také ceny potravin a zboží dlouhodobé spotřeby, konkrétně o 1%.

Ve srovnání s předchozím měsícem spotřebitelské ceny v září klesly o 0,2%. V srpnu zaznamenaly růst na úrovni 0,4%.

Výrobce smartphonů Foxconn plánuje výrobu elektrických aut

0

Tchajwanská společnost Foxconn Technology Group, smluvní výrobce smartphonů pro americký koncern Apple a další světové značky, představila v pondělí plány na výrobu elektromobilů pro světové automobilky. Půjde o podobný smluvní model jako při smartphonech.

Jde o významný milník, který by mohl posílit důvěryhodnost tchajwanského výrobce elektroniky jako vážného uchazeče o tajný automobilový projekt společnosti Apple.

Foxconn v pondělí na svém akcí Technology Day představil modely SUV a sedan. Jsou to koncepční vozy, které plánuje vyrábět spíše pro automobilových zákazníky jako prodávat pod vlastní značkou.

Sedan Model E, vyvinutý v italském designérském domě Pininfarina, má být uveden na trh v roce 2023, informovala společnost. Model E pojme pět osob a na jedno nabití má dojezd 750 kilometrů.

Foxconn jako klienty zmínil automobilku Fisker a tchajwanskou skupinu Yulong.

Noviny Taiwan News minulý týden napsali, že mezi další potenciální zákazníky patří automobilka Stellantis, která vznikla spojením společností Fiat Chrysler a Peugeot, ale Foxconn to nepotvrdil.

Foxconn je největší výrobce smartphonů iPhone, což mu poskytuje výhodu důvěryhodného potenciálního partnera pro Apple, který zvažuje rozšíření výroby o automobily.

V rámci svého posunu k výrobě automobilů Foxconn koncem září schválil investici 280 milionů USD (241,38 milionu eur) do koupě automobilového závodu v Ohiu od startup Lordstown Motors.

Foxconn Technology Group chce vyrábět auta i autobusy pro značky v Číně, Severní Americe, Evropě a na dalších trzích, přičemž klienti mohou měnit jejich vzhled a vlastnosti.

Německo nemá problémy s nedostatkem dodávek plynu

0

Německo neeviduje žádný nedostatek dodávek plynu z Ruska přes mírný pokles zásob v porovnání s předchozím týdnem. Uvedla to v pondělí mluvčí ministerstva hospodářství (MH) na otázku novinářů, zda zásoby plynu stále rostou.

Podle mluvčí jsou skladovací zařízení v Německu aktuálně naplněné přibližně na 70% kapacity oproti 75% v minulém týdnu. Ministerstvo však stále předpokládá, že tato zařízení budou dále naplňovat, protože dodavatelé budou plnit své smlouvy.

„Úroveň zásob plynu klesla jednoduše proto, že nyní se ze zásobníku čerpají prvé objemy plynu, ale to je docela běžné, když se začínají chladnější měsíce,“ řekla.

Na otázku, zda i Německo nadále dostává všechny smluvně dohodnuté objemy plynu od ruské státní energetické skupiny Gazprom, odpověděla, že podle informací, která má ministerstvo k dispozici, si společnost své smluvní závazky plní. „Spolková vláda samozřejmě nadále velmi pozorně sleduje situaci,“ uzavřela.

Nejnovější články